Przepisy antykoncentracyjne w ustawie – Prawo farmaceutyczne

 

Przedmiotem artykuÅ‚u jest analiza uregulowaÅ„ art. 99 ust. 3 pkt 2–3 ustawy z 6.09.2001 r. – Prawo farmaceutyczne (p.f.), które przewidujÄ… ograniczenia antykoncentracyjne dla podmiotów prowadzÄ…cych apteki, oraz postanowieÅ„ art. 37ap ust. 1 pkt 2 p.f., zgodnie z którymi organ wydajÄ…cy zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostÄ™pnej cofa zezwolenie, w przypadku gdy przedsiÄ™biorca przestaÅ‚ speÅ‚niać warunki okreÅ›lone przepisami prawa, wymagane do wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej okreÅ›lonej w zezwoleniu. 

W zwiÄ…zku z rozbieżnoÅ›ciami w orzecznictwie sÄ…dowym oraz w praktyce stosowania tych przepisów, sformuÅ‚owano w artykule dwa zagadnienia badawcze: czy postanowienia art. 99 ust. 3 pkt 2–3 p.f. obowiÄ…zujÄ… tylko w procesie wydawania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostÄ™pnej, czy także w trakcie wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci w formie apteki ogólnodostÄ™pnej oraz czy w razie stwierdzenia naruszenia postanowieÅ„ art. 99 ust. 3 pkt 2–3 p.f. podstawÄ™ prawnÄ… do cofniÄ™cia zezwolenia stanowi art. 37ap ust. 1 pkt 2 p.f. Zagadnienia te majÄ… bardzo istotne znaczenie zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. 

W artykule podkreÅ›lono, że celem ustawodawcy wprowadzajÄ…cego przepisy art. 99 ust. 3 pkt 2–3 p.f. byÅ‚o zapobieganie koncentracjom podmiotów prowadzÄ…cych apteki ogólnodostÄ™pne. Wskazano, że caÅ‚kowicie liberalna regulacja w zakresie okreÅ›lenia podmiotów uprawnionych do prowadzenia aptek ogólnodostÄ™pnych byÅ‚a niewÅ‚aÅ›ciwa. Powinny one zapewniać ochronÄ™ efektywnej konkurencji na poszczególnych rynkach aptek ogólnodostÄ™pnych. Zwrócono uwagÄ™, że w praktyce stosowania przepisów art. 99 ust. 3 pkt 2–3 p.f. i orzecznictwie prezentowana jest wykÅ‚adnia, zgodnie z którÄ… wymagania antykoncentracyjne należy stosować podczas wydawania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostÄ™pnej. Nie stosuje siÄ™ już ich podczas wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej w postaci prowadzenia apteki ogólnodostÄ™pnej.

Z przepisu art. 37ap ust. 1 pkt 2 p.f. wynika, że organ zezwalajÄ…cy cofa zezwolenie, w przypadku gdy przedsiÄ™biorca przestaÅ‚ speÅ‚niać warunki okreÅ›lone przepisami prawa, wymagane do wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej okreÅ›lonej w zezwoleniu. Chodzi o wszystkie warunki przewidziane przepisami prawa wymagane do wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej okreÅ›lonej w zezwoleniu, czyli zarówno wprost sformuÅ‚owane w zezwoleniu, jak i wynikajÄ…ce z przepisów powszechnie obowiÄ…zujÄ…cych, w tym prawa farmaceutycznego, a wiÄ™c także z art. 99 ust. 3 pkt 2–3 p.f. Zauważono, że z art. 37ap ust. 1 pkt 2 p.f. wynika obowiÄ…zek speÅ‚niania przez podmiot, który uzyskaÅ‚ zezwolenie, warunków do uzyskania zezwolenia nie tylko w chwili jego udzielenia, ale również przez caÅ‚y okres prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci nim objÄ™tej. 

Przeprowadzona w artykule analiza prowadzi do wniosków, że przewidziane w art. 99 ust. 3 pkt 2–3 p.f. wymogi speÅ‚nienia ograniczeÅ„ antykoncentracyjnych sÄ… nie tylko warunkami uzyskania zezwolenia, ale także konieczne jest ich przestrzeganie przez caÅ‚y okres wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci w formie apteki ogólnodostÄ™pnej. Ponadto, w przypadku naruszenia wymagaÅ„ okreÅ›lonych w przepisie art. 99 ust. 3 p.f. podstawÄ™ prawnÄ… do cofniÄ™cia zezwolenia stanowi art. 99 ust. 3 pkt 2–3 p.f. w zwiÄ…zku z art. 37ap ust. 1 pkt 2 p.f.

Prof. dr hab Maciej Rogalski

PeÅ‚na treść artykuÅ‚u dostÄ™pna tutaj. 

 

 

 

<< wróć