Aukcja 5G wysokiego ryzyka

 

Eksperci ostrzegajÄ…, że zapisy zobowiÄ…zujÄ…ce do wymiany urzÄ…dzeÅ„ i oprogramowania pochodzÄ…cego od okreÅ›lonych dostawców znajdujÄ…ce siÄ™ w projekcie decyzji UrzÄ™du Komunikacji Elektronicznej nie maja podstawy prawnej. 

 

UKE przygotowuje siÄ™ do rozdysponowania miÄ™dzy operatorów czÄ™stotliwoÅ›ci, na których ma powstać gÅ‚ówna sieć komórkowa piÄ…tej generacji (5G). Aukcja bÄ™dzie najważniejszym wydarzeniem w branży w tym roku. W grÄ™ wchodzÄ… co najmniej 2 mld zÅ‚ i ogromne inwestycje firm telekomunikacyjnych w infrastrukturÄ™ sieci komórkowych.

Pierwszym etapem procedury prowadzonej przez UKE jest ustalenie treÅ›ci dokumentacji aukcyjnej. Prawnicy majÄ… zastrzeżenia do projektów dokumentów, jakie UKE przygotowaÅ‚ do przeprowadzenia aukcji 5G (tj. zakresu pasma 3480-3800 MHz). WskazujÄ… m.in., że regulator oparÅ‚ siÄ™ na nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeÅ„stwa (KSC), która nie zostaÅ‚a jeszcze uchwalona. 

Prof. dr hab. Maciej Rogalski powiedział, że gdyby sprawa została skierowana do sądu, to z tak skonstruowanymi projektami decyzji rezerwacyjnych w zakresie załącznika nr 3 do nich istnieje duże ryzyko uznania postępowanie za nieważne.

CzęściÄ… zaÅ‚Ä…cznika nr 3 sÄ…,,Wymagania dotyczÄ…ce bezpieczeÅ„stwa i integralnoÅ›ci infrastruktury telekomunikacyjnej i usÅ‚ug". Punkt 11 tych wymagaÅ„ reguluje kwestie zwiÄ…zane z dostawcami ze wskazaniem terminów i czynnoÅ›ci. Kluczowym elementem programu jest ,,plan wycofania z eksploatacji sprzÄ™tu i oprogramowania wchodzÄ…cego w skÅ‚ad infrastruktury kluczowej pochodzÄ…cego od dostawcy wysokiego ryzyka", na realizacjÄ™ którego telekom bÄ™dzie miaÅ‚ nie wiÄ™cej niż siedem lat. Procedura uznawania producentów sprzÄ™tu telekomunikacyjnego za dostawców wysokiego ryzyka nie zostaÅ‚a jeszcze prawnie okreÅ›lona - znajdzie siÄ™ bowiem w noweli KSC, która pozostaje na etapie projektu ustawy.

Te postanowienia nie majÄ… podstaw w obowiÄ…zujÄ…cych przepisach. PodstawÄ… prawnÄ… dla dokumentacji aukcyjnej, w tym decyzji rezerwacyjnych, jest prawo - telekomunikacyjne i akty wykonawcze do niego. Prof. Rogalski podkreÅ›liÅ‚, że w tych przepisach nie ma podstawy, aby regulować kwestie zwiÄ…zane z dostawcami i to jeszcze na takim poziomie szczegóÅ‚owoÅ›ci, ze wskazaniem terminów i czynnoÅ›ci. Dodatkowo zaakcentowaÅ‚, że decyzja rezerwacyjna nie może zawierać postanowieÅ„ opartych tylko na projekcie nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeÅ„stwa.

Podobnie uważa adwokat Wojciech Piszewski. PowiedziaÅ‚, że nawet gdyby nowela KSC byÅ‚a już obowiÄ…zujÄ…cym prawem, to przepisy, na których chce siÄ™ oprzeć UKE, i tak budzÄ… wÄ…tpliwoÅ›ci, sÄ… kierunkowo niezgodne z dyrektywÄ… NIS2, która wÅ‚aÅ›nie weszÅ‚a w życie w UE. Ponieważ NIS2 jest dyrektywÄ…, to paÅ„stwa czÅ‚onkowskie muszÄ… jÄ… jeszcze implementować do swoich porzÄ…dków prawnych, ale już teraz NIS2 wiąże nas kierunkowo. Krajowe przepisy już teraz powinny być zgodne z zaÅ‚ożeniami dyrektywy. Projekt dokumentacji aukcyjnej tego warunku nie speÅ‚nia. Wojciech Piszewski argumentuje, że punkt dotyczÄ…cy dostawców wysokiego ryzyka nie uwzglÄ™dnia kluczowej zasady NIS2, jakÄ… jest proporcjonalność.

Profesor Rogalski zwraca też uwagÄ™, że rozwiÄ…zania zaproponowane przez UKE w pkt 11 ograniczajÄ… swobodÄ™ prowadzenia dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej, a takie ograniczenia, można wprowadzać tylko w drodze ustawy i tylko ze wzglÄ™du na ważny interes publiczny. ZaÅ‚Ä…cznik 3 koÅ„czy siÄ™ klauzulÄ…, że jego wymagania,,majÄ… zastosowanie, o ile obowiÄ…zujÄ…ce przepisy prawa nie stanowiÄ… inaczej". Profesor Rogalski podkreÅ›la, że dokonywanie takiej oceny nie powinno należeć do adresata decyzji. Powinno być jednoznacznie przesÄ…dzone przez organ wydajÄ…cy decyzjÄ™ rezerwacyjnÄ…, żeby uniknąć później wÄ…tpliwoÅ›ci interpretacyjnych. Dodaje, że zgodnie z konstytucjÄ… organy paÅ„stwa muszÄ… dziaÅ‚ać na podstawie i w granicach prawa. Dlatego wprowadzanie takich postanowieÅ„ może być wedÅ‚ug Profesora Macieja Rogalskiego przez sÄ…d uznane za rażące naruszenie prawa.Wskazuje również na zapisy dotyczÄ…ce obowiÄ…zków operatorów co do jakoÅ›ci budowanej sieci komórkowej, których dokÅ‚adne kryteria zostanÄ… przez UKE okreÅ›lone dopiero po aukcji. 

Stanowisko stwierdzajÄ…ce, że aukcja 5G może być niezgodna z prawem, ogÅ‚osiÅ‚a Federacja PrzedsiÄ™biorców Polskich (FPP). Izby branżowe nie ujawniÅ‚y jeszcze swoich stanowisk konsultacyjnych.

Prof. dr hab Maciej Rogalski

Pełna treść artykułu dostepna tutaj.

 

 

 

<< wróć